۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » خانواده
  • شناسه : 40392
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
  • ارسال توسط :
میزان موالید در ۷ سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است
میزان موالید در ۷ سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است

میزان موالید در ۷ سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است

در سال ۱۴۰۳ در ۱۴ استان از جمله بوشهر نرخ باروری افزایشی شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: تعداد تولد‌ها از سال ۱۳۹۴ یعنی در ۷ سال گذشته روند کاهشی داشته است، اما امسال میزان موالید در برخی استان‌ها افزایش یافته است .

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در آیین اختتامیه جشنواره دومین جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی «ایران جوان بمان» با بیان این‌که باید از هم اکنون تدبیر ویژه برای افزایش موالید در خانواده‌ها شود، گفت: میزان باروری سال گذشته نسبت به ۷ سال قبل آن ۲۰ درصد و موالید نیز در این مدت کاهش داشته است.

امیرحسین بانکی‌پور کاهش ۳۳ درصدی موالید در ۷ سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حالی که تعداد تولد‌ها در سال ۱۳۹۴ یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار بود، سال قبل با کاهش ۵۴۰ هزار تولد به یک‌میلیون و ۴۰ هزار نفر رسید.

وی کاهش موالید و باروری را بسیار خطرناک خواند و اظهار کرد: با این روند در آینده نزدیک در سیاه چاله پیری جمعیت قرار می‌گیریم که این بزرگ‌ترین ابربحران تاریخ ایران زمین محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان این‌که پس از ۷ سال که نرخ باروری در کشور کاهشی شد، با اقدامات انجام شده در راستای حمایت از جوانی جمعیت، امسال نرخ باروری در برخی استان‌ها افزایش یافته است، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ در ۱۴ استان از جمله بوشهر نرخ باروری افزایشی شده است.

وی اظهار کرد: اقدام فرهنگی و مهم استان بوشهر در برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی “ایران جوان بمان” قابل تقدیر است و می‌تواند در افزایش نرخ باروری بسیار اثرگذار باشد.

بانکی‌پور بیان کرد: کشور ما ۵ سال دیگر وقت دارد تا نرخ باروری را بالا ببرد و اگر این نرخ به ۲.۵ درصد برسد از این وضعیت پیری جمعیت نجات پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات تشویقی برای فرزندآوری و افزایش باروری در کشور، گفت: واگذاری زمین، خودرو و پرداخت وام از جمله تسهیلات در این حوزه است ولی این نوع فعالیت کار اساسی نیست بلکه کار مهم فرهنگ‌سازی است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان این‌که ارائه تسهیلات در این عرصه کار اولیه محسوب می‌شود، اضافه کرد: اصل این حرکت این است که فرهنگ‌سازی شود، بهورزان و مراقبین سلامت که جبهه مهم این عرصه و دانش‌آموزان جبهه اصلی فرهنگ‌سازی محسوب می‌شوند، باید حرکت خود را شتابان کنند.