نهاد گسترده آموزش و پرورش باید از آموزه های دینی بهره گیرد تا بتواند در تعلیم و تربیت موفق باشد.
محسن حاجی میرزایی روز شنبه در دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی که با حضور جمعی از مسئولان کشور در محل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: نهاد گسترده آموزش و پرورش باید از آموزه های دینی بهره گیرد تا بتواند در تعلیم و تربیت موفق باشد.
وی افزود: هویت از موضوعات اساسی در آموزش و پرورش است که باید درک درستی از جایگاه آن داشته باشیم تا بتوانیم سند تحول و نطام بنیادین را پیاده کنیم.
حاجی میرزایی گفت: در ساختن یک جامعه بالنده و باشکوه با اتکا به مردمانی باورمند باید بتوانیم ارزشهای اسلامی را حفظ و پیاده کنیم.وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انقلاب در صدد احیای تمدن اسلامی و تعالی میهن است و عزت و سربلندی مردم را هدف قرار داده است و برای ساختن کشور باید فرهنگ ایرانی اسلامی را محور کار قرار دهیم تا به هدف برسیم.
وی افزود: در جامعه ما فرهنگ استکبار ستیزی تبلیغ می شود و حمایت از مظلومان سرلوحه کار است و اقدامات زیادی برای دستیابی به این هدف مانند ساخت پل و کارخانه انجام شده ما سنگ بنا و نقطه اغازین و بنیادین این اهداف به میزان یادگیری جامعه بستگی دارد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: برای اینکه اطمینان پیدا کنیم اهداف دست یافتنی است باید روی یادگیری تمرکز شود.وزیر آموزش و پرورش گفت: توانمندی در تکنولوژی رابطه انسان و طبیعت را بهتر کرد اما کیفیت نهادها بستگی به کیفیت یادگیری دارد و ما باید به تعلیم و تربیت و یادگیری در سنین کودکی اهمیت بیشتری دهیم.
وی بیان کرد: ارزیابی موفقیت کشور ها بر اساس ساماندهی مناسبات اجتماعی و یادگیری است و نطام آموزشی در تنطیم روابط انسان و طبیعت و بهبود مناسبات اجتماعی و کارامد کردن نهادها نقش افرین است.
حاجی میرزایی ادامه داد: باید پرسید این نظام آموزشی چگونه می تواند کارامدی نهادها را محقق کند و پاسخ داد هویت یکی از محصولاتی است که در پرتو جامعه و یادگیری شکل می گیرد.وی یادآور شد: تمایز در کیفیت دیدن، شنیدن و درک کردن وجود دارد و تمایز انسان ها در این تفاوت هاست که هویت را شکل می دهد.
حاجی میرزایی افزود: هویت یک شناسه و وجه تمایز و نتیجه یادگیری و محصول تعامل با جامعه است با شناسنامه فرق دارد، این که چه تلقی از خود داریم اهمیت دارد و درس زمزمه محبت معلمان در شکل گیری هویت مهم است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سرزنش،انگ و برچسب زدن تاثیر زیادی در روح و روان دانش آموزان دارد و باید مراقب باشیم تا این مسایل در دوره پیش دبستانی ریشه نگیرد.
وی با بیان اینکه هویت واقعی بیانگر آموزه ها و یادگیری هاست، افزود: رسالت ما مداخله برای ساماندهی بهتر ادراکات است تا دانش آموزان بهتر ببینند، درست بشنوند و درست درک کنند که این نقطه آغاز تحول است.
حاجی میرزایی بیان کرد: کیفیت یادگیری و مداخلات سنجیده در هویت مهم است و هم در تعالیم دینی و مطالعات ببن المللی دوره پیش دبستانی اهمیت مضاعف دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.وی تصریح کرد: ۸۵ درصد ظرفیت ذهنی در سن زیر پنج سالگی تحقق پیدا می کند و خانواده اصلی تربن رکن شکل گیری هویت کودکان هستند و باید ببینیم چقدر خانواده ها آماده این ماموریت هستند و کمک کنیم والدین برای درک درست این دوره آموزش داده شده و مجهز شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید خانواده ها از روز نخست تولد مراقب تربیت فرزندان باشند و ما در دوره پیش دبستانی از وضعیت مطلوب فاصله داریم که باید جبران شود.
وی اظهار کرد: تعلیم و تربیت در دوره پیش دبستانی باید مبتتی بر نمایش، نشاط و شادابی باشد و کوچکترین اهمالی را در این بخش نمی پذیریم.
حاجی میرزایی افزود: خط قرمز ما رعایت استاندارد آموزشی در پیش دبستاتی است و باید بانشاط ترین نیروها بهترین برنامه ها در این دوره باشد این همایش ادای دین به تمدن اسلامی، انقلاب، ایران و آرمانها و اهداف شهداست.
وی خطاب به معلمان اظهارداشت: گوهر نابی در دستان معلمان است و عرصه خدمتی دارید که جاودانگی دارد لذا باید خود را تجهیز کرده و وارد این عرصه شوید.وزیر آموزش و پرورش در ادامه از تمبر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی رونمایی کرد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.