در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود، افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند
خانواده ها با استفاده درست از رسانه ها میتوانند
مهارت های خود را در زندگی افزایش دهند. اما از طرف دیگر استفاده نادرست از رسانه
ها نه تنها کمکی به ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و مهارتی خانواده ها نمیکند بلکه
باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات عدیدهای میشود که شاید خیلی از آنها قابل
جبران نباشد… این اختلاف و تفاوت در استفاده صحیح و استفاده نادرست از رسانه ها
ضرورت یادگیری فن و مهارت استفاده بهینه از رسانه ها یا “سواد رسانه
ای” را بسیار ضروری و حیاتی میکند.
رسانه ها یکی از عواملی است که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری
کانون خانواده میشود و از طرفی همین رسانه ها میتوانند عاملی برای سست کردن
بنیان خانواده ها باشند.
افراد خانواده می توانند با استفاده صحیح از رسانه ها آگاهیهای خود را افزایش دهند، پیرامون مسائلی که شاید در فضای حقیقی یا غیررسانهای قابل تجربه نباشند تجربه کنند و نیازی به پرداخت هزینه در قبال تجربه کردن نیز نداشته باشند به عنوان مثال سفر به اعماق دریاها و اقیانوسها برای همه افراد ممکن نیست اما از طریق رسانه ها این تجربه ممکن میشود.
در رابطه با سواد رسانه ای تعاریف بسیاری مطرح شده است. به عنوان مثال سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است یا سواد رسانهای قدرت درک نحوه کارکرد رسانهها و معنی سازی در آنهاست و نیز سواد رسانهای را میتوان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و مصرف انتقادی محتوا دانست.
در دنیای امروز رسانه ها یکی از اجزای اساسی جوامع بشری هستند لذا سواد رسانه ای شامل تحقیق، تحلیل،آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه ها (رادیو، تلویزیون، فیلم، موسیقی، روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت) بر روی افراد و جوامع می باشد.
در این میان تلویزیون گوی سبقت را از رسانه های دیگر ربوده، به طوری که اکثر مردم ترجیح میدهند که تماشا کنند تا این که مطالعه کنند. یکی از عواقب این تحول اجتماعی و آموزشی، کمتر شدن تمایل دانش آموزان به مطالعه و کتاب است.
در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود، افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که به هیچ وجه به برخی از آنها نیازی ندارند. سواد رسانهای این امکان را هم در اختیار میگذارد. رسانه های نوین از دو دیدگاه متهم به ایجاد چالشهای نوین در زندگی هستند. رسانه ها از یک سو رقیب فعالیتهای آموزشی… هستند و از سوی دیگر زمینه ساز اغلب چالشهای نوین به حساب می آیند
آموزش رسانه به افراد می آموزد پیام را تفسیر و تولید کنند، مناسبترین رسانه را انتخاب کنند و نقش بیشتری در تاثیرپذیری از آنها به عهده گیرند.
به طور کلی سه جنبه سواد رسانه ای عبارتند از: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه ای از منابع رسانهای گوناگون آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی- تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
تلویزیون میتواند چهار نقش را در زندگی کودکان و نوجوانان بازی کند:
اولین آن، کار وقت کشی است ـ این عمل پاداشی آرامش بخش و یا جذاب است که باعث میشود بخشی از زمان لازم برای تکالیف مدرسه، کارهای خانه و یا بازی در خارج از خانه را به خود معطوف کند.
دومین نقش تلویزیون تلقی آن همچون رویدادی اجتماعی ( یا غیراجتماعی ) است. یعنی فرصتی است برای بودن در کنار والدین و یا به عکس فرار از خواهران و برادران لجوج.
سومین نقش آن کار پردازش اطلاعات است.
نقش چهارم و نهایی آن تجزیه فراهمسازی اطلاعات است ـ یعنی این وسیله منبعی است برای شناخت و یا پیشداوری و معلمی است برای آموختن این که چه بخریم، چگونه بازی کنیم، مبارزه کنیم و یا عشق بورزیم.
** رحیم محمدی – مدرس مدیریت و رسانه
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.