نادر قدیانی
مدیر نشر قدیانی
این روزها شاهد برپایی بیست و هشتمین دوره هفته کتاب هستیم؛ رویدادی سراسری که همزمان با آن شاهد اجرایی شدن برنامههایی نظیر پاییزه کتاب هم هستیم. از آنجایی که هم مردم شرایط اقتصادی مطلوبی ندارند و هم خود اهالی نشر اوضاعشان مطلوب نیست چنین حمایتهایی تأثیر خوبی در سرپا نگه داشتن صنعت نشرمان دارد.
برای اطلاع از تأثیری که تخفیفهای خاص هفته کتاب و پاییزه کتاب بر رونق کتابفروشیها و نشرمان به جای گذاشته بد نیست به تجربه شخصی خودم اشاره کنم. تا جایی که در جریان هستم کتابفروشان از حدود ۲ هفته قبل خرید کتابهای مورد نظرشان را از ناشران شروع کردهاند؛ هرچند که برخی از آنها هم همچنان به سراغ توزیعکنندگان کتاب رفتهاند.
فروشی که خود ما در این دو هفته داشتهایم گویای شور و اشتیاقی است که این طرحهای تخفیف فصلی و نیز هفته کتاب ایجاد کرده و میکند. حالا که بحث هفته کتاب در میان است بد نیست که پیشنهادی هم برای مردم عزیزمان به عنوان مخاطبان کتاب داشته باشم؛ آنطور که خبرهای روزهای اخیر نشان میدهد، ستاد ملی مقابله با کرونا با همراهی دولت درصدد آمادهسازی کشورمان برای تعطیلی همگانی هستند. کاری ندارم که نوع این تعطیلی در هر استان به چه شکل و چه اندازه خواهد بود، بحثم بر سر این است که طی هفته کتاب که هنوز چند روزی از آن باقی مانده بهترین فرصت برای خرید کتابهای مورد علاقهمان است تا از این تعطیلی اجباری بهترین استفاده را کنیم. در این بین اهالی رسانه میتوانند با تشویق مردم مشابه کاری را انجام بدهند که در ایام نوروز ۹۹ شاهد بودیم؛ طی آن تعطیلی ابتدای سال، بسیاری از مردم به مطالعه و حتی استفاده از دیگر محصولات فرهنگی روی آوردند. به گمانم در این اطلاعرسانی و تشویق کردن مردم، بیش از همه مسئولان رسانه ملی هستند که به واسطه گستره اثرگذاریاش باید تلاش کنند. اما نکته دیگری که نباید از آن غافل شویم این است که کرونا بالاخره مهار و کنترل میشود؛ شرایطی که شیوع این پاندمی رقم زده نه فقط به ما ایرانیان، بلکه به همه جهان نشان داد که به تلاش بیشتری در راستای بهرهمندی از رهاوردهای دنیای مدرن بخصوص در ارتباط با تکنولوژیهای ارتباطی نیاز داریم.
امیدوارم مسئولان و همه آنهایی که کاری از عهدهشان ساخته است از همین حالا برنامهریزی برای ورود هدفمند و استفاده بهتر به فضای مجازی را شروع کنند تا دیگر با غافلگیریهایی از این دست روبهرو نشویم. از سوی دیگر مسئولان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر ارگانهای مرتبط هم ضمن استمرار برگزاری طرحهایی نظیر تخفیف فصلی به فکر اجرایی کردن طرحهای حمایتی دیگر باشند تا صنعت نشرمان بتواند به مرور به سوی شرایط مطلوب گام بردارد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.