عدم اشتغال فارغالتحصیلان ارتباطات مانع رشد روزنامهنگاری علم است
یک فعال حوزه رسانه گفت: عدم اشتغال فارغالتحصیلان رشته ارتباطات و روزنامهنگاری در رسانهها یکی از موانع رشد روزنامهنگاری علم در کشور است.
حمید ضیاییپرور در ارتباط با رویکرد روزنامهنگاری علم در کشور اظهار کرد: بهطور کلی ما روزنامهنگاری علم در کشور نداریم، این بدان معنی است که در دنیا دهها رشته روزنامهنگاری تخصصی دانشگاهی مثل محیط زیست، حوادث و انرژی وجود دارد ولی روزنامهنگاران ما در یک مقطع تحصیلی در رشتهای همچون اقتصاد و یا مهندسی تحصیل کرده و سپس با آموختن مهارتهای روزنامهنگاری، بهعنوان خبرنگار تخصصی شروع به فعالیت در رسانهها میکنند.
وی تصریح کرد: این روش که تنها روزنامهنگاری بهصورت کلی در کشور آموزش داده شود در دنیا مرسوم و متداول نیست، زیرا روزنامهنگاران تخصصی در دنیا در دانشگاه توأمان دانش و مهارت روزنامهنگاری را میآموزند درحالیکه ما در کشور تنها از لحاظ آکادمیک، مبانی و تکنیکهای روزنامهنگاری را آموزش میدهیم.
این فعال حوزه رسانه در ادامه به تعریفی از روزنامهنگاری علم پرداخت و گفت: روزنامهنگاری علم عبارت است از تبدیل اخبار، یافتهها و رویدادهای علمی به زبان عامه و قابل فهم برای مخاطبان رسانهها و این در حالی است که ما در این زمینهها دچار ضعف هستیم.
ضیاییپرور با اشاره به اینکه ما در حوزه علم و فناوری روزنامهنگار حرفهای نداریم، اذعان کرد: تعداد روزنامهنگاران علم در کشور که در این حوزه تسلط داشته باشند و بتوانند در زمان وقوع یک رخداد علمی، اختراع و یا اکتشاف پیشزمینه آن را بهدست آورده و با مسئولان آن رخداد یک گفتگوی عمقی داشته باشند و آن را گزارش کنند به ۱۰ نفر نیز نمیرسد.
این مدرس حوزه ارتباطات در ادامه به موانع تحقق روزنامهنگاری علم پرداخت و عنوان کرد: عدم اشتغال فارغالتحصیلان رشته ارتباطات و روزنامهنگاری در رسانهها یکی از موانع رشد روزنامهنگاری علم در کشور است که یکی از مهمترین علل آن این است که بخش زیادی از اساتیدی که در رشتههای ارتباطات و روزنامهنگاری تدریس میکنند در این حوزه فعالیت نکرده و با این فضا آشنا نیستند.
وی تصریح کرد: در رشتههای فنی و مهندسی قالب فارغالتحصیلان در رشتههای خود مشغول به فعالیت میشوند که این موضوع به این دلیل است که اساتید این حوزهها خود در این عرصهها فعالیت کرده و دانشجویان نخبه خود را جذب فعالیتهای تخصصی میکنند.
ضیاییپرور در پایان با اشاره به این مطلب که آموزش تنها بخشی از ملزومات توسعه روزنامهنگاری علم است، گفت: توسعه روزنامهنگاری در هر حوزهای با پیشرفت آن زمینه در جامعه ارتباط مستقیم دارد و از آنجاییکه در حوزههای علم و فناوری به جز چند حوزه نانو و بیوتکنولوژی در عمده موارد دچار ضعف هستیم به تبع آن روزنامهنگاری آن هم متناسب با آن رشد نکرده است
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.