میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است
جت آموزشی تمام ایرانی «یاسین» صبح امروز ، پنج شنبه ۲۵ مهررونمایی و عملیاتی شد.
در این که مراسم امیر حاتمی وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و « سورنا ستاری » معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حضور داشتند این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه همدان اجرا کرد.
این جت آموزشی به دست توانمند متخصصان وزارت دفاع و همکاری نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است.جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، ۴ متر ارتفاع و ۵٫۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید.
بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.
وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می کند.جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش ۷ هزار پوند بهره میبرد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.
کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.
میزان
مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است و
هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.
صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونههای خارجی خود قادر است در سرعت صفر
یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشینها را در کسری از ثانیه تا
۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.
جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.