۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » بانکداری
  • شناسه : 46824
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۰
  • ارسال توسط :
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خارپشت بانک های ایران
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خارپشت بانک های ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خارپشت بانک های ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان یک بانک نوپا همواره استفاده از بانکداری هوشمند را در دستور کار خود قرار داده است.

به مناسبت ۲۲ آذرماه؛ هیجدهمین سالروز تاسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

روباه خیلی چیزها می‌داند، اما خارپشت فقط یک چیز خیلی مهم را می‌داند

(ضرب‌المثل یونانی)

تحولات بانکداری در ایران یک نقطه عطف ارزنده داشت و آن تاسیس اولین بانک تخصصی قرض‌الحسنه در کشور به نام بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ۲۲ آذرماه ۱۳۸۶ بوده است.

اولین بانک تخصصی قرض‌الحسنه با هدف تمرکز حساب های قرض‌الحسنه در این بانک با سهامداری ۱۰ بانک بزرگ دولتی و خصوصی تاسیس شد و مقرر شد حساب های قرض‌الحسنه در دیگر بانک ها جمع آوری و در این بانک متمرکز شود موضوعی که هیچ وقت بانکهای تجاری زیر بار آن نرفتند چرا که منابع قرض‌الحسنه در این بانکها به کاهش قیمت تمام شده پول آنها منجر می شد و امکان رقابت در سیستم بانکی را به آنها می داد از طرفی چون حسابهای قرض‌الحسنه هزینه چندانی برای بانک نداشت این موضوع در صورتهای مالی بانک به تقویت ستون سود شرکت کمک می کرد موضوعی که امکان عدم چشم پوشی بانکهای تجاری از منابع قرض‌الحسنه را تقویت می کرد.
منشأ مفهوم خارپشتی
این ایده از مقاله‌ای فلسفی به نام خارپشت و روباه اثر آیزایا برلین گرفته شده که مبنای آن نیز یک ضرب‌المثل یونانی است: «روباه خیلی چیزها می‌داند، اما خارپشت فقط یک چیز خیلی مهم را می‌داند»
روباه نماد پیچیدگی، تنوع و تاکتیک‌های متعدد است، در حالی که خارپشت با تمرکز بر یک استراتژی ساده اما مؤثر (جمع شدن و استفاده از خارها) همیشه از حمله روباه جان سالم به‌در می‌برد.
کاربرد مفهوم خارپشتی در اقتصاد و کسب‌وکار
مفهوم خارپشتی در اقتصاد به تمرکز بر یک مزیت کلیدی اشاره دارد که می‌تواند سازمان یا فرد را از «خوب» به «عالی» تبدیل کند. این مفهوم از کتاب «از خوب به عالی» اثر جیم کالینز گرفته شده است.
مفهوم خارپشتی در اقتصاد و مدیریت به چارچوبی سه‌محوری برای تعیین تمرکز استراتژیک اشاره دارد: نقطه تلاقی این سه محور، مفهوم خارپشتی است؛ یعنی تمرکز بر فعالیتی که هم در آن بهترین هستید، هم عاشقش هستید، و هم بیشترین سود را برایتان دارد.
تمرکز و صرف وقت روی چیزهای مختلف ممکن است شما را به خوب برساند، ولی از شما یک عالی نمی سازد! برای اینکه ببینید در مسیر تعالی چه رویکردی داشته باشید و روی چه چیزی تمرکز کنید محل تلاقی سه محور زیر را در نظر بگیرید.


۱- در چه زمینه ای می توانید بهترین باشید؟

ممکن است در زمینه ای مهارت داشته باشید ولی نتوانید به بالاترین سطح برسید. یا مهارت لازم را نداشته باشید ولی بتوانید در آن به بهترین شکل بدرخشید. در چه زمینه ای می توانید بهترین عملکرد را در جهان داشته باشید؟

۲- عامل حرکت موتور اقتصادی شما چیست؟

به دنبال مسیری باشید که از لحاظ آورده (سود مالی در موسسات انتفاعی و مثلا تاثیرات اجتماعی در موسسه ای غیر انتفاعی) بیشترین فایده را داشته باشد.
۳- شما به چه کاری علاقه وافر دارید؟
رهسپارهای تعالی اهداف و استراتژی های خود را بر پایه درک واقعی از علایق خود بنا می کنند و معمولی ها اهداف و استراتژی خود را بر مبنای اعتماد به نفس کاذب یا صرفا گزینه ها و موقعیت های در دسترس پایه ریزی می کنند.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خارپشت بانک های ایران
در فضایی که بانکهای تجاری رقابت خود را بر تنوع خدمات خود قرار داده بودند و با سبدی از خدمات به دنبال افزایش درآمدهای عملیاتی خود بودند کمتر کسی به بقای بانکی فکر میکرد که تنها با ۴ درصد کارمزد بتواند در سیستم بانکی دوام بیاورد. بانکی که خود فرزند بانکهای تجاری بود در کمتر از ۱۸ سال خود را به موقعیتی رسانده که بیشترین منابع قرض الحسنه را در میان بانکهای کشور حتی باسابقه بیش از ۱۰۰ سال نیز داراست و به بیش از ۲۲ میلیون مشتری خدمات ارایه میکند و از حیث تعداد تراکنش های شتابی بانک چهارم در میان بانکهاست.
سوالی که در ذهن آحاد مردم شکل گرفته این است که چگونه بانکی با یک عقد از میان ۱۴ عقد اسلامی و تنها با درآمد حداکثر ۴ درصدی از محل وام های قرض الحسنه توانسته به چنین جایگاهی برسد در حالیکه بانکهای تجاری با سبدی از عقود اسلامی و درآمدهای متعدد از منابع مختلف در پایان سال مالی در صورتهای مالی خود زیان می بینند.


در ادامه به مهترین این دلایل می پردازیم:

  1. قرض الحسنه با خاستگاه دینی و مذهبی مردم گره خورده است
    قرض الحسنه یک کلمه قرآنی است که در ۵ سوره مختلف و ۶ آیه به آن اشاره شده است (سوره های بقره آیه ۲۴۵، مزمل آیه ۲۰، حدید آیات ۱۱ و ۱۸، تغابن آیه ۱۷ و مائده آیه ۱۲ ) علاوه بر مبانی قرآنی مبانی روایی متعددی هم وجود دارد که به اهمیت قرض الحسنه و برتری آن حتی نسبت به مفهوم صدقه اشاره دارد. در روی دیگر قرض الحسنه مفهوم ربا در آیات متعدد به شدت نکوهش شده و بر حرام بودن آن تاکید شده است.( سوره نسا آیه ۱۶۱، روم آیه ۳۹، آل عمران آیات ۱۳۰ و ۱۳۱ و سوره بقره آیات ۲۷۵، ۲۷۶، ۲۷۸ و ۲۷۹ )
  2. قرض الحسنه ریشه تاریخی در میان مردم دارد
    از جنبه تاریخی قرض الحسنه به سال ۱۳۱۷ زمان تاسیس اولین صندوق به نام صندوق اثنی عشری برمی گردد. رشد و توسعه این مفهوم البته در جایی که در مسجد لر زاده میدان خراسان تهران به همت حاج آقا فلسفی صندوق قرض الحسنه ذخیره جاوید در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد برمی گردد به نحوی که بعد از آن در سال ۱۳۶۰ به بیش از ۳۵۰ صندوق قرض الحسنه تکثیر یافت به نحوی که امروزه تعداد صندوق های قرض الحسنه را به بیش از ۶۰۰۰ صندوق تخمین می زنند ۷۹ صندوق تحت نظارت بانک مرکزی، ۹۰۰ صندوق تحت نظارت سازمان اقتصاد اسلامی و ۱۵۰۰ صندوق بدون ناظر فعالیت می کنند.
  3. تمرکز بر مفهوم قرض الحسنه و تخصص یافتن در اجرای آن
    به واسطه ها سال ها فعالیت قرض الحسنه در بانکهای مختلف؛ بانک قرض الحسنه مهر ایران سعی کرد با تمرکز بر این تجربه و به کارگیری نوآوری عقد قرض الحسنه را مجدد احیا کند به نحوی که آمار منابع این عقد که در گذشته سهم کوچکی از منابع هر بانک را به خود اختصاص می داد امروزه به واسطه اجرای این طرح موفقیت آمیز این عقد در جذب سپرده در بانک قرض الحسنه مهر ایران بانکهای دیگر نیز به بازتعریف طرح های قرض الحسنه پرداخته و با الگو گیری طرح های مشابه بانک قرض الحسنه مهر ایران توانسته اند سهم منابع این طرح را در میان سایر طرح های خود بهبود بخشند. با اینکه قرض الحسنه و بانک مهر ایران یه چسبندگی ویژه ای در ذهن و قلب مشتریان ایجاد کرده اند که به راحتی این سهم توسط بانکهای دیگر قابل برداشت نیست.
  4. اجرای استراتژی اقیانوس آبی در بانک قرض الحسنه مهر ایران
    پایه و اساس راهبرد اقیانوس آبی بر بکارگیری هم‌زمان از دو نوع راهبرد تمایز و راهبرد کاهش هزینه بنا نهاده شده که به آن نوآوری ارزشمند نیز می گویند. پیش از اوج گیری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛ تمرکز بانکهای تجاری، رقابت در پرداخت سود بانکی بود و برنامه ریزی،تلاش ها و اقدامات مدیران ارشد بانک بر تغییر نرخ سود سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت بود و بانک ها با طرح های متعدد و متنوع که همگی متمرکز بر تغییر نرخ سود بود سعی در افزایش سهم خود از کیک منابع بانکی می نمودند.
    این رقابت فرسایشی علاوه بر تبعات اقتصادی خاص خود در جامعه باعث کاهش سود عملیاتی بانکها شده و آنها را در یک چرخه معیوب نگه می داشت چرا که افزایش سود سپرده و به تبع آن افزایش نرخ سود وام؛ جذابیت وام را به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش سود عملیاتی کاهش می دهد.
    قرض‌الحسنه در میان ۱۱ عقد اسلامی که در بانک های ایران به اجرا درآمده کمتر به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته بود و با تاسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نگاه به قرض‌الحسنه به عنوان یک عقد با پتانسیل بالا در جذب سپرده خرد بانکی هر روز بیشتر و بیشتر شد. به ویژه آنکه بانک های دیگر متوجه شدند سهم درصد منابع بانکی آنها رو به کاهش است و نام بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان مقصد جدید سپرده ها در فرم های انتقال بانکی بیش از پیش دیده می شود و مشتریان آنها نیز به مقایسه خدمات این بانک قرض‌الحسنه با بانکهایی خود نمودند و نسبت به انتخاب بانک عامل فعالیتهای اقتصادی خود تجدید نظر کرده اند.
  5. استفاده از فناوریهای دیجیتال و تمرکز بر بانکداری بدون شعبه
    برخلاف بسیاری از بانکهای قدیمی که به بانکداری سنتی فعالیت می کردند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان یک بانک نوپا همواره استفاده از بانکداری هوشمند را در دستور کار خود قرار داده است. برهمین اساس برای اولین بار از افتتاح حساب آنلاین، احراز هویت و تسهیلات آنلاین در میان بانکها استفاده کرد. همین رویکرد ضمن توجه آحاد مردم به اقدامات این بانک منجر به جذب نسلی از مردم شد که تمایل داشتند امورات بانکی را به شیوه های غیرحضوری انجام دهند تا اینک در صف شعب شلوغ بانکها منتظر خدمت باشند. ضمن آنکه این رویکرد به کاهش هزینه های متعدد منجر شد که امکان سودآوری و حتی کاهش کارمزد ۴ درصد را برای این بانک فراهم نمود
  6. مدیران توانمند به همراه کارکنان جوان و ساعی
    در طول حیات بانک قرض الحسنه مهر ایران مدیران شایسته ای بر این بانک مدیریت کرده اند که هر یک یه گسترش فرهنگ قرض الحسنه همت نهادند و هر یک با ارایه طرح های ارزنده که پاسخگوی بخشی از نیاز مردم بوده به پایداری این بانک کمک کرده اند و در طول همه این دوران مدیریتی موضوعی که همواره به عنوان عنصر ثابت این موفقیت ها در کنار مدیران قرار گرفته نیروهای کاری، جوان، تحصیل کرده، خلاق و خستگی ناپذیر که همواره بهره وری بالاتر از متوسط سیستم بانکی را در کشور ثبت نموده است.

مدیران عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از ابتدا تا کنون

آذر ۱۴۰۳ دکتر غلامرضا فتحعلی
آذر ۱۴۰۳ آذر ۱۴۰۰ دکتر سید سعید شمسی نژاد
آذر ۱۴۰۰ شهریور ۱۳۹۵ دکتر مرتضی اکبری
مرداد ۱۳۹۵ اسفند ۱۳۹۳ سیامک دولتی
اسفند ۱۳۹۳ مهر ۱۳۹۳ اسماعیل للـه گانی
مهر ۱۳۹۳ مهر ۱۳۸۶ غلامرضا مصطفی پور

بی شک حفظ و گسترش فرهنگ قرض الحسنه که امروزه با نام بانک قرض الحسنه مهر ایران عجین شده است مسوولیت تمامی ذینفعان اعم از سهامداران بانک، مدیران و کارکنان، مشتریان و … را دو چندان کرده که امید است این مهم تحقق یابد.

  • حمید سرپرست – مدیر روابط عمومی سرپرستی بانک قرض الحسنه مهر ایران

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*