اگر بازاریابی محتوا به درستی اجرا شود بازده سرمایه غیرقابل باوری خواهیم داشت.
اگر از آن دسته افرادی هستید که دقیقا نمیدانید بازاریابی محتوا چیست و فرصتی هم پیش نیامده تا اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید، مقاله زیر پاسخگوی این نیاز شما خواهد بود.
« موسسه بازاریابی محتوا » (Content Marketing Institute) سایتی است که به صورت آنلاین هرگونه اطلاعاتی مرتبط با بازاریابی محتوا را در اختیار علاقه مندان قرار میدهد. در صفحه اینترنتی این موسسه آمده : « بازاریابی محتوا، روشی از بازاریابی است که در آن سازمان، به منظور جذب و دستیابی به مخاطبان، محتوایی ارزشمند، متناسب با شرایط ( شامل فرهنگ، علایق مخاطب و…) به صورتی مستمر ایجاد و منتشر میکند، با این هدف که اعمال مشتریان تبدیل به رفتاری سودبخش برای سازمان شود.»
واژه کلیدی در این تعریف، کلمه « ارزشمند » است. واژهای که تقریبا کلیه فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات را تحت تاثیر خود قرار میدهد. یک محتوای ارزشمند، هنگامی میتواند رنگ بازاریابی محتوا به خود بگیرد که مردم خواستار آن بوده، برای آنها ایجاد مطلوبیت کرده و به جای اجتناب، قصد استفاده از آن را داشته باشند. فرض کنید اطلاعات مربوط به یک بنگاه اقتصادی از طریق یکی از رسانههای اجتماعی به تعداد کثیری از بازدیدکنندگان منتقل شده است، در این صورت، آیا تصور میکنید بازاریابی محتوا صورت گرفته است یا تبلیغات؟ برای پاسخ، باید بررسی شود اشخاص چگونه اطلاعات مربوطه را دریافت کردهاند و در معرض آن قرار گرفتهاند. همین شرایط را میتوان برای دیگر محتواها نیز تعمیم داد. هنگامی یک بسته از اطلاعات در قالب بازاریابی محتوایی جای میگیرد که برای مخاطب ارزش به همراه داشته باشد. بنابراین در بازاریابی محتوا، هدف، ارائه ارزش تا حد ممکن به مخاطبان مورد نظر است. شاید با این تعاریف و توضیحات کمی گیج شده باشید، لطفا برای روشن شدن موضوع و درک بیشتر به مثالهای زیر توجه کنید.
روشهای زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد به طوری که در این مقاله مختصر، نمیتوان به همه آنها رسیدگی کرد. اما آنچه در این مقاله آمده، مقدمهای بر آشنایی شما با این مفهوم است، با این هدف که طرز فکر و تلقی شما از محیط اطراف مانند یک بازاریاب محتوا شود، در این صورت هر روز با ایدههای بیشماری روبه رو خواهید شد که میتوانید در مسیر بازاریابی خود، از آن ها بهره ببرید. در زیر، به چهار روش به عنوان نمونه اشاره شده است که میتواند نقطه مناسبی برای آغاز بازاریابی محتوا باشد.
۱- اطلاعات گرافیکی(اینفوگرافیک): عموما این نوع از گرافیکها، عمودی و شامل اطلاعات متفاوتی مانند آمار و ارقام، جداول، نمودارها و دیگر اطلاعات است. اگر اطلاعات گرافیکی مناسب باشند، میتوانند برای سالها روی سایتها باقی بمانند یا اینکه از طریق رسانههای اجتماعی در فضای مجازی منتشر شوند و به این ترتیب اثری عمیقتر و ماندگارتر بر مخاطب خواهند گذاشت. میتوان به اطلاعات گرافیکی دادههای دیگری مانند استراتژی سازمان، اهداف آتی، تحقیقات انجام شده و همچنین حق کپی رایت (حق گرفتن تبلیغات) اضافه کرد. حتی میتوان از طریق سایت Pinterest اطلاعات گرافیکی خود را در میان کسب و کارهای مرتبط توزیع کرد. این کار هزینهای جز صرف زمان ندارد.
۲- صفحه اینترنتی: تفاوت اساسی بین یک صفحه معمولی اینترنتی و صفحهای که در آن بازاریابی محتوایی صورت میگیرد، تنها در جذابیت صفحه و محتوای آن است. همین عامل است که سبب میشود نهتنها بازدیدکننده صفحه را نبندد بلکه اطلاعات موجود را مطالعه کند.
۳- پادکست یا پادپخش: از آن با نام رادیوی اینترنتی نیز یاد میشود. این روش ارائه محتوا، در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت.
۴- ویدئو: از آنجا که عموم مردم تصور میکنند استفاده از پادکست و ویدئو دشوار و گران است، این دو روش کمتر در بازاریابی محتوا بهکار گرفته شده است. اما صرفنظر از هزینه تجهیزات صوتی- تصویری با کیفیت، بهرهبردن از این دو روش، آسانتر از آن چیزی است که تصور میشود و از سوی دیگر میتواند از تاثیرگذاری مناسبی هم برخوردار باشد.
چرا بازاریابی محتوا؟
شاید به جای اینکه به دنبال فهم معنای بازاریابی محتوا باشیم، بهتر باشد بفهمیم چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار مفید است. اما پیش از آن به چهار مرحله خرید اشاره میکنیم:
۱- آگاهی: قبل از اینکه مشتری آگاهی داشته باشد، به «نیاز» خود پی میبرد اما نمیداند برای رفع نیاز خود، چه راهحلهایی وجود دارد.
2- تحقیق: پس از آگاهی نسبت به وجود راهحلهای احتمالی، مشتری برای اشراف به راهحلهای موجود، تحقیق میکند. به عنوان مثال قبل از خرید خودرو، مشتری تحقیق میکند که چه مدلهایی در بازار وجود دارد و کدام یک، نیاز وی را برطرف میکند.
۳- بررسی جوانب: در این مرحله مشتری محصولات شرکتهای مختلف را با هم مقایسه میکند تا مطمئن شود کدام یک، محصولات خود را با قیمت و کیفیتی مناسب ارائه میدهند.
۴- خرید: و سرانجام مشتری با اطلاعات کافی و اطمینان خاطر، تصمیم خود را برای خرید میگیرد.در بازاریابی و تبلیغات سنتی، تمرکز روی مراحل ۳ و ۴ است. اما آنچه در بازاریابی محتوا اهمیت ویژه دارد مراحل ۱ و ۲ است؛ جایی که بازاریاب، آگاهی مشتریان را نسبت به راهحلها بالا میبرد و اطلاعات لازم و مفیدی را که قبلا مشتری در نظر نگرفته بود در اختیار وی قرار میدهد.
اگر بازاریابی محتوا به درستی اجرا شود بازده سرمایه غیرقابل باوری خواهیم داشت. این در حالی است که نیازی به صرف هزینه یا زمان زیادی نیست. با بررسی موفقیتهای یک شرکت که از طریق بازاریابی محتوا به دست آمده است، مشخص شد که ۹۵ درصد از این موفقیت، تنها حاصل مقالاتی است که در این مسیر به مشتریان ارائه شده است و به یاد داشته باشید که هزینه نوشتن این مقالات، فقط صرف ۲۰ ساعت زمان است.
مترجم: پیام محجوبی
منبع: Forbes
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.