این بقعه در کنار کوچه ای واقع شده که پشت به خیابان شهدا (سپه سابق) است.
بقعه امامزاده اسماعیل قزوین ، پسر امام جعفر صادق ( ع ) ، در خیابان انصاری شهر قزوین قرار دارد .
بنای بقعه امامزاده اسماعیل قزوین در دو طبقه شامل فضای اصلی حرم ، چهار ایوان متصل در طرفین آن و فضاهای جنبی ایوان ها است . بر فراز حرم ، گنبدی قرار دارد که روی آن کاشیکاری و زیر آن کاربندی و گچبری است . مدفن اصلی امامزاده در سرداب بقعه ، در زیر حرم قرار گرفته است .
ایوان های شرقی و غربی به لحاظ شکل شبیه به هم هستند . ایوان های شمالی و جنوبی نیز طرحی یکسان و دو زاویه در طرفین دارند که در ایوان شمالی این زاویه ها پوشش شده و دو ستون پوشش ، آن را تحمل می کنند .یکی از پدیده هایی که از جنبه های تاریخی، هنری، مذهبی و اجتماعی در معماری اسلامی نقش داشته و امروزه، پس از مساجد بیشترین تعداد را دارند.، آرامگاه ها و بقاع متبرکه است، پدیدهای که در فرهنگ ایرانی سابقهای طولانی دارد و کمتر شهر ایرانی است که سهمی از چنین بناهایی نداشته باشد. معمولا در هر دوره ساخت مقابر، ارتباط مستقیم با متوفا داشته است. افرادی عادی از مقابر ساده و افراد نامدار از مقابر ویژه تری برخوردار بودهاند.
از سده ی اول تا سوم هجری هیچ آرامگاهی در ایران را که بتوان تاریخ معینی به آن نسبت داد، باقی نمانده است. شاید بتوان تدفین هارون الرشید در خراسان را آغازگر سنت آرامگاه سازی دانست که خود زیربنای تکوین بزرگترین بنای آرامگاهی ویژه ی شیعیان در مشهد بود. پس از شهادت امام رضا (ع)، ایشان در همان مکانی که هارون الرشید مدفون شده بود، به خاک سپرده شدند.
از سده ی چهارم هجری به بعد شاهد ظهور و گسترش بناهای آرامگاهی در نقاط مختلف هستیم. ازدلایل این گسترش میتوان به مهاجرت امامزادگان و سادات به ایران و شهادت یا مرگ آنان در آنجا و همچنین سلسلهها و نهضتهای شیعی، زیارت آرامگاه های فرزندان علی (ع) رابا اهمیت میدانستند و تلاش میکردند به اماکن سنتی و کهن ایران جلوهی اسلامی ببخشند. همین شیوه از ایران به سرزمینهای غرب اسلامی، مخصوصا مصر در عصر فاطمی انتقال یافت.
با وجود اهمیت بقاع متبرکه (امامزادگان) در میان شیعیان ایران، اطلاعات جامع و کاملی از این بقاع متبرکه وجود ندارد. شهرستان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. امامزادگان و بقاع متبرکهی چندی در این شهر وجود دارد که به بررسی و معرفی یکی از مهمترین آنها – امامزاده اسماعیل قزوین – میپردازیم.
موقعیت مکانی
امامزاده اسماعیل قزوین در چهارراه شهربانی قزوین و در ابتدای کوچه ی تنگ و تاریکی است که اولین کوچه ی خیابان شهید انصاری (کوروش سابق) به شمار می آید. در قسمت شمال غربی، مسجد جامع قزوین، و در شمال آن خیابان پیغمبریه و «بقعه ی چهار انبیاء» (سلام الله علیهم) قرار دارد. این آرامگاه در دوران صفویه در حاشیهی غربی میدان شاه بوده است، اما پس از تخریب این میدان و پس از خانه سازی زمینهای میدان، این بقعه در کنار کوچه ای واقع شده که پشت به خیابان شهدا (سپه سابق) است.
فضای داخلی
با عبور از کفشکنهای غربی و شرقی ایوان جنوبی، وارد فضای آن میشویم. بخش لبه ی ایوان رو به حیاط جنوبی به ارتفاع ۵۰ سانتیمتر با نردهی آهنی به صورت حفاظ قرار گرفته است که فضای حیاط را از ایوان جنوبی جدا می کند.
بخش قوس ایوان نیز با پنجرهای شیشهای از فضای بیرونی جدا میشود. ازارهی داخلی ایوان تا ارتفاع ۱ متر با کاشیهای زیبای هفت رنگ تزیین شده است. از بالای قسمت ازارهی ایوان تا بالای درگاهی ایوان با گچ به صورت ساده مزین شده است. قوس ورودیهای غربی و شرقی ایوان، چفد نیمدایرهای (بیزکند) است که با گچ به صورت ساده اندوه شده است. از این ورودیها به صورت مستقیم به اتاق های جنبی امامزاده نیز راه است. از بخش بالای درگاهی به عرض ۲۰ سانتیمتر گچبری با نقش گل و بته در زمینهی خاکستری، بدنهی ایوان را دور میزند؛ همچنین این گچبری، لبهی زیر قوس ایوان را نیز مزین میکند. زیر قوس ایوان با مقرنسهای بسیار زیبا با پوشش گچ سفید رنگ به طرز هنرمندانهای جلوه میکند. در دیوارهی جنوبی ایوان در چوبی قرار گرفته است که مستقیما به فضای گنبد خانه میرسد.
درباره ی درهای چوبی اطراف گنبد باید گفت که دو در جنوبی و شمالی گنبد خانه جدیدتر و بسیار زیبا است و گره های چوبی دارد و دور تا دور آن اشعاری در مدح امامزاده در مدح امامزاده اسماعیل نوشته شده و سال ساخت بروی آن حک شده است.
بر روی در شمالی چنینی آمده است: «ادخلوها سلمه مبین، سلام المرسلین سلام علی من اتبع الهدی. هزار و چهارصد و یک به هجری قمری، شد این خجسته التفات حق تکمیل. در این حرم شده مدفون به رفعت و به جلیل، امامزاده والامقام اسماعیل، سرور سینهی زهرا پناه اهل والا به تاریخ ۱۴۰۱ قمری، ۱۳۵۹ شمسی». و در آستانهی بالای در ورودی جنوبی نوشته شده: «با ذکر مصایب و مناقب اهل بیت، علیهمالسلام، اسلام زنده است (امام خمینی). این درب مطهر سنهی ۱۴۰۲ هجری بر این سال ۱۳۶۰ شمسی در اصفهان به اتمام رسید».
در غرب گنبد خانه دری است که به یک هال کوچک، که به حسینیهی جدید الاحداث متصل است، گشوده میشود. فاصلهی این هال و حسینیه ارسی چوبی زیبایی است. قدمت در به دوران صفویه برمیگردد و جوبی است و دارای شیشههای رنگی زیبا که حال و هوای حسینیه ی جدید الاحداث را دگرگون کرده است. در شرقی که به ایوان شرقی گسترده میشود. نیز قدیمی است. قسمت بالای درگاه پنجره های ارسی مانند دارای شیشههای رنگی است که چوبی بوده و مربوط به دورهی صفوی است.
بنای اصلی، که همان گنبدخانه است، دارای پلانی صلیبی است. ازارهی گنبدخانه به ارتفاع تقریبا ۱ متر با کاشیهای آبی و سفید با نقوش بته جقه مزین شده است. بخش بالای ازارهی گنبدخانه را گچبری های سفیدی با نقش گل و گیاه در زمینه ی خاکستری – آبی دربرگرفته است، که در بعضی جاها از قطعات آیینه در بین گچبریها استفاده شده است. درکنج های دیواره ی دور تا دور گنبد خانه، قابهای کوچکی به صورت فرورفتگی در دیوار ایجاد شده است که با مقرنس تزیین شدهاند؛ این فرورفتگی ها در چهار جرز قطعه گنبدخانه تکرار شده است. دور تا دور زیر قوس گنبد در زیر پایه های کاربندی، کمربندی آبی است که برروی آن سوره ی جمعه به خط ثلث سفید بر زمینهی آبی لاجوردی گچبری شده است.
بالای هر فضای مستطیل شکل ورودی ایوانها،قوس جناغی (پنج او هفت) وجود دارد. سطح این قوسها نیز تماما با گچبریهای زیبا مزین شده است. نقوش بیشتر گل و گیاه است که بعضا آیینه نیز در حاشیهی گچبریها به کار برده شده است. اطراف پنجره های دیوارهی رو به فضای گنبدخانه قوسها نیز گچبری شدهاند که موضوع گچبریها با نقش فرشتهی بالدار و بته جقه است.
از قسمت بالای کتیبه در زیر قوس گنبد، بخش سه کنجیها و فیلپوشها آغاز می شود. فضای دوازده ضلعی گنبدخانه با کمک همین فیلپوشها و کاربندیها در بالا تشکیل دایره می دهند و گنبد بر روی فضای دایره سوار میشود. سقف گنبد از همان دورهی صفویه مزین به گچبری و آیینهکاری زیبایی است که در طول زمان مرمت شده است. آخرین دورهی مرمت فضای داخلی پس از زلزله سال ۱۳۶۹ زنجان و گیلان است.
در وسط گنبدخانه، ضریح چوبی به ابعاد ۶۰ / ۳ متر در ۷۰ / ۲ متر قرار گرفته است. ضریح امامزاده پنجرهای است مسی با قاب چوبی ساخت اصفهان که از دوران صفویه باقی است. داخل ضریح صندوق چوبی قرار گرفته که با منبتکاری و گره چینی مزین شده است. زیر سقف ضریح، از داخل، با گره چینی و نقاشی مزین شده است و قسمت زیر گره چینی سقف کتیبهای نوشته شده است. روی کف گنبدخانه،دو دریچهی شیشهای در سمت شمال و جنوب ضریح وجود دارد که ارتباط بصری با سردابهی امامزاده را به وجود میآورد. ورودی اصلی به سردابهی کف حیاط نیز زیر ایوان جنوبی قرار دارد.
با توجه به این ویژگیهای معماری در امامزاده اسماعیل، همچنین با توجه به مقایسه ی این بنا با بناهای متأخر و متقدم بر سایر نقاط ایران – این بقعه را می توان با بقعه سر قبر آقا (قاجاریه) در تهران و همچنین امامزاده عبدالله (صفوی – قاجار)(۱۳)شهر ری مقایسه کرد – می توان بنای کنونی امامزاده اسماعیل (ع) را به دوران صفوی – قاجار نسبت داد.
**باسپاس از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.