كشور ما اكنون در آستانه دوازدهین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد كه به طبع آن برخی کاندیداها در اوج روزهای ديده شدن هستند. کاندیداهایی که هم پول دارند هم رسانه. این انتخابات نسبت به دورههای گذشته پيچيدگی و حساسيت بيش تری دارد و آن هم افزايش تنوع و تعدد سلائق کاندیداهاست. آدم هایی خاص با جایگاه هایی حساس که هر یک مدعی پیروزی در انتخابات اند. کاندیداهایی که در این واقعه سياسی نقش آفرینی می کنند و از طرف دیگر خواسته یا ناخواسته در صدد تضعيف و تخريب آن اند.
🌐 حالا هر یک از كانديداها علاوه بر ابزارهای تبليغاتی که در اختیار دارند ؛ یا فرصت مشترک رسانه ملی که در اختیار همه قرار گرفته ؛ از موقعیت های برتر دیگری هم برخوردارند كه شاید در اختیار رقبایشان نباشد. این موقعیت های ویژه به کاندیداها مجال می دهد تا در جامعه شهری و در كوچه و خيابان و حتی كنج خانهها ديده شوند. اسکناسهای تا نخورده در شکل های متعدد از نقدی گرفته تا واریزی های نجومی ؛ می تواند ساختار سياسی جامعه را تحت تاثير خود قرار داده و آن را دچار قبض و بسط كند. اين فرصت مالی که رکن بنیادین انتخابات است علاوه بر اين كه می تواند کاندیدا را بر صدر بنشاند از آن طرف هم با شام و ناهار و دادن کارت های هدیه و سبدهای معیشتی ميزان مشاركت شهروندان را در انتخابات بيشتر كند. اتفاقی که به یُمن حضور اسپانسرها در انتخابات رقم می خورد.
🌐 در واقع اسپانسرهای مالی که زمانی دور ؛ از کاندیدا خدمات دریافت کرده اند و یا قرار است در آینده موقعیت های شغلی و مالی اخذ کنند ؛ نه فقط در فرم و اجرای باشكوه تر انتخابات موثرند ؛ بلكه بستری را برای انتخابی پر شورتر برای مردم فراهم می کنند و حتی قالب و محتوای آن را نيز تحت تاثير خود قرار می دهند. اسپانسرها کلیدی ترین آدمهای کاندیداها به شمار می آیند که بدون آنها تمام ابزارهای تبلیغاتی به بن بست می رسد و کاندیداها عملا توفیق چندانی نمی یابند. در حقیقت هر چه هست و نیست در ید اختیار اسپانسرهاست.
حالا خودتان فضای انتخابات در قزوین را رصد کنید و ببینید این اسپانسرهای فرصت طلب در کدام ستادها آمد و شد دارند و با کدام ترفند و فریب رای مردم را می خرند ؟
*جعفر بخشی بی نیاز-وقایع خبری
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.