برای آموزشهای نوین نیازمند معماری جدیدی هستیم؛ کرونا این فرصت را برای ما ایجاد کرد
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پایه دوازدهم طبق روال هر سال، آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی خواهد بود.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، با تسلیت رحلت آیت الله امینی و تجلیل از نقش ایشان در امر تربیت، اظهار کرد: پس از ورود بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش، باید تکلیف آموزش را مشخص میکرد.
وی افزود: اگر تعطیلی کوتاه مدت باشد، نظام آموزشی خیلی دچار اشکال نمیشود اما چون به واسطه این بیماری فراگیر، تعطیلات طول کشید و ما باید کاری میکردیم لذا ابتدا به سراغ ارائه آموزشها از طریق تلویزیون و همچنین ارائه آموزشها در فضای مجازی پیامرسانها رفتیم و نهایتا به ایجاد شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) اقدام کردیم.
حاجی میرزایی گفت: راهاندازی شبکه آموزشی با این حجم و گستردگی که قرار است ۱۵ میلیون دانشآموز را پوشش دهد در این زمان کوتاه بسیار سخت و نیازمند تلاش مضاعف است لذا با تلاشهای شبانهروزی که بدون وقفه در دو ماه اخیر صورت گرفت، سعی ما براین است تا برخی از مشکلات کاملا رفع شود.
وی، استقبال دانشآموزان و فرهنگیان از این شبکه را بسیار خوب اعلام و عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما از ایجاد شبکه شاد مصون سازی فرایند آموزشی کشور در برابر بحرانهایی است که باعث تعطیلی مدارس میشود؛ البته در این فرصت کم سعی کردیم این شبکه به آموزشهای سال تحصیلی جاری برسد.
وزیر آموزش و پرورش، هدف اصلی ایجاد این شبکه را آموزش دانشآموزان دانست و ادامه داد: در مناطق کم جمعیت و دور افتاده که دانشآموزان با مشکلات ناشی از امکانات فضای مجازی روبهرو هستند، آموزشها را از طریق راهبران آموزشی پیش بردیم و حتی در برخی مناطق کم جمعیت، آموزش حضوری در فضای باز و با چینش پراکنده دانش آموز انجام میشود.
وی اضافه کرد: برای پایه دوازدهم طبق روال هر سال، آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی خواهد بود و پس از تعطیلات عید فطر، امتحانات از ۱۰ یا ۱۷خرداد آغاز و تا یک هفته از تیر ادامه خواهد داشت؛ کنکور نیز ۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار خواهد شد.
حاجیمیرزایی در خصوص تدوین محتواهای درسی در فضای مجازی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، محتواهایی رابرای معلمان تدوین و در اختیار آنان قرار داده است همچنین مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز محتواهای آموزشی را آماده و به استانها ارسال کرده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که امکان برگزاری امتحانات پایانی برای پایههای غیر از دوازدهم وجود نداشته باشد، فعالیت دانشآموزان در کلاسهای آنلاین و انجام تکالیف از شاخصهای ارزشیابی توسط معلمان خواهد بود؛ تلاش خواهیم کرد برای آینده آماده شویم و محتواها به گونهای تدوین شود تا در فضای مجازی به سهولت قابل ارائه باشد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آییننامه اجرایی مدارس که در دستور کار شورای عالی قرار داشت، اظهار کرد: توجه به مشارکت معلمان و اولیا در امور مدرسه و مساعدت بیشتر خیرین میتواند در امر تعلیم و تربیت سهولت ایجاد کند.
وی گفت: مستندسازی در مدرسه بسیار اهمیت دارد زیرا آیندگان باید بتوانند از تجارب امروز مدیران و معلمان استفاده کنند و مشکلات را حل و فصل کنند؛ در آموزش و پرورش بیش از ۱۰۰هزار مدیر داریم و ما نیازمند تربیت مدیر هستیم.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.