۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » اخبار ملی » دانش و فناوری
  • شناسه : 33001
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
  • ارسال توسط :
جزئیات تکمیلی برگزاری آزمون ترمیم معدل
جزئیات تکمیلی برگزاری آزمون ترمیم معدل
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اعلام کرد؛

جزئیات تکمیلی برگزاری آزمون ترمیم معدل

برگزاری آزمون ترمیم در دو نوبت موجب برنامه ریزی بهتر داوطلبان نظام قدیم کنکور خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه برگزاری آزمون ترمیم معدل در ۲ نوبت قطعی است، گفت:داوطلبان طبق دروس نظام جدید امتحان خواهند داد.


رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه برگزاری آزمون ترمیم معدل در ۲ نوبت قطعی است، گفت:داوطلبان طبق دروس نظام جدید امتحان خواهند داد.

به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأثیر گذاری ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور، بسیاری از دانش آموزان نظام قدیم آموزشی که سال‌ها قبل دیپلم گرفته بودند از این مصوبه احساس ضرر کردند.

بسیاری از دانش آموزان نظام قدیم در سال‌های قبل در امتحانات نهایی مدارس شرکت کردند و اطلاع نداشتند که قرار است در سال‌های بعد قانونی وضع شود که نمرات امتحانات نهایی تا این اندازه در سرنوشت و قبولی آنان در کنکور مؤثر باشد.

در هفته‌های گذشته جلسات متعددی پیرامون برگزاری مجدد آزمون ترمیم معدل در شورای عالی آموزش و پرورش و معاونت سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که خروجی این جلسات موافقت با برگزاری مجدد آزمون ترمیم معدل است.

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه آزمون ترمیم همزمان در دی ماه همزمان با آزمون امتحانات پایه دوازدهم دانش آموزان پایه دوازدهم برگزار می‌شود؛ گفت: بخشنامه این امتحانات هم در حال آماده سازی است تا همه دانش آموزان و داوطلبانی که درخواست ترمیم معدل دارند و هم می‌خواهند سابقه‌ای برای خود ایجاد کرده یا سابقه خود را بهبود ببخشند در این امتحانات شرکت کنند.

زارعی در پاسخ به این سوال که هزینه برگزاری این آزمون‌ها چقدر است؛ گفت: هزینه‌های برگزاری این آزمون‌ها به صورت استانی تعیین می‌شود و به صورت متمرکز در پایتخت هیچ هزینه‌ای برای سراسر کشور به عنوان هزینه ثابت و واحد در نظر گرفته نمی‌شود. در شورای آموزش و پرورش هر استان هزینه برگزاری آزمون ترمیم تعیین می‌شود و هزینه شرکت در این آزمون‌ها در هر استان با توجه به شرایط با استان دیگر متفاوت خواهد بود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: آزمون ترمیم برای هر درس به صورت جداگانه برگزار خواهد شد و این فرصت ایجاد شده است که افرادی هم که پیش از این برای ترمیم معدل اقدام کرده بودند باز هم فرصت داشته باشند به جهت اینکه تأثیر سوابق تحصیلی قطعی شده است یک بار دیگر فرصت دارند در آزمون ترمیم شرکت کنند.

زارعی با اشاره به اینکه داوطلبان فرصت دارند یک بار برای هر درس در آزمون ترمیم آن شرکت کنند؛ گفت: آن‌ها در دو نوبت دی ماه سال جاری و خرداد ماه سال آینده و در دو نوبت فرصت ترمیم معدل دارد؛ می‌توانند برنامه ریزی کنند اگر درسی را نمی‌توانند در دی ماه در آزمون ترمیم معدل آن شرکت کنند در خرداد در آزمون شرکت کنند؛ برگزاری آزمون ترمیم معدل در دو نوبت دی و خرداد قطعی است اما برای هر درس تنها یک بار می‌توانند در آزمون ترمیم شرکت کنند. آنها می‌توانند به دلخواه در هر نوبت شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه کنکور از سال جاری تحصیلی در دو نوبت برگزار خواهد شد گفت: داوطلبان می‌تواند برنامه ریزی کرده و آزمون ترمیم بخشی از دروس شأن را در دی ماه انجام دهند و بخشی از آن را در زمان نزدیک کنکور شرکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دروس پیش دانشگاهی در نظام جدید آموزشی وجود ندارد؛ گفت: دانش آموزان طبق دروس نظام جدید امتحان خواهند داد و به زودی جدولی را ارائه می‌دهیم که بر اساس آن نمرات جدید آنها جایگزین نمرات پیشین آنها خواهد شد. این بخشنامه طی دو روز آینده پس از تصمیم گیری قطعی در شورای سنجش و پذیرش مصوب خواهد شد و پس از آن اعلام می‌شود.

زارعی خاطر نشان کرد: جدول چرخه‌ها نشان خواهد داد که نمرات ترمیم چه دروسی در نظام قدیم آموزشی جایگزین کدام یک از دروس آموزشی در نظام جدید خواهد شد.

به نظر می‌رسد برگزاری آزمون ترمیم در دو نوبت موجب برنامه ریزی بهتر داوطلبان نظام قدیم کنکور خواهد شد؛ با این حال برخی از این داوطلبان خواستار برگزاری چند باره آزمون ترمیم بودند که به نظر می‌رسد مسئولان نظام آموزشی با این امر به دلیل عدم رعایت عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر برای همه داوطلبان موافق نیستند.

از سوی دیگر برگزاری آزمون ترمیم بر اساس دروس نظام جدید آموزشی چالش دیگر داوطلبان کنکور نظام قدیم است؛ چالشی که حل آن نیازمند برنامه ریزی بیشتر داوطلبان کنکور نظام قدیم خواهد بود.

*خبرنگار:علی قدمی