۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی
  • شناسه : 20471
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
  • ارسال توسط :
داروی گیاهی ترک اعتیاد در انتظار مجوز وزارت بهداشت
داروی گیاهی ترک اعتیاد در انتظار مجوز وزارت بهداشت

داروی گیاهی ترک اعتیاد در انتظار مجوز وزارت بهداشت

آمریکا حتی درخصوص ارائه دارو در حوزه درمان معتادان ایران را تحریم کرده است .

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از افزایش ۱۰۰درصدی تولید ماده مخدر شیشه در کشور خبر داد و گفت: تریاک، حشیش، شیشه و هروئین به‌ترتیب بیشترین مقدار مصرف مواد‌مخدر در کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش “وقایع خبری” ، اسکندر مومنی با اشاره به رویکردهای ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، بیان داشت: مقابله هدفمند براساس شواهد علمی و انسجام در کار با آسیب‌شناسی، مقابله هدفمند و ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان، ایجاد ظرفیت درمان مؤثر و شیوه نوین درمانی از جمله این رویکرد‌هاست.

وی با بیان اینکه استفاده از برخی داروهای گیاهی برای مقابله با اعتیاد در دستور کار ستاد مبارزه با مواد‌مخدر قرار دارد، افزود: داروی گیاهی جید در حال بررسی است تا درصورت تأیید وزارت بهداشت از آن برای مقابله با اعتیاد استفاده شود. در ساخت این دارو تنها از ۲۰درصد مواد‌مخدر استفاده شده است و ۸۰درصد دیگر از مواد تشکیل‌دهنده آن به‌گونه‌ای است که اشتیاق فرد مصرف‌کننده به مصرف مواد مخدر به‌شدت کاهش می‌دهد. وی تأکید کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باید مجوز نهایی برای استفاده از این دارو را به ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بدهد تا بتوان از آن استفاده کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، به اختلاف نظر میان وزارت بهداشت و کانون درمانگران اعتیاد درباره توزیع متادون در داروخانه‌ها یا مراکز ترک اعتیاد نیز واکنش نشان داد و گفت: مرجع نهایی صدور مجوز برای عرضه متادون در کلینیک‌های ترک اعتیاد یا داروخانه‌ها، وزارت بهداشت است.
مومنی با بیان اینکه قانون فعلی مبارزه با مواد‌مخدر نمی‌تواند نیازهای امروز در این حوزه را تامین و برطرف کند، بر ضرورت اصلاح این قانون تأکید کرد و گفت: درصورتی که قانون فعلی اصلاح شود، در مدت ۳سال می‌توان وضعیت معتادان در کشور را ساماندهی کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به ضربه اقتصادی ۱۲هزار میلیاردتومانی به بنیان مالی قاچاقچیان در ۱۰ماهه سال‌جاری یادآور شد:بیش از ۷۰درصد موضوع معتادان متجاهر در کشور ساماندهی شده و در سال آینده ۹۰ درصد معتادان ساماندهی می‌شوند.
مومنی از راه‌اندازی ۲۷مرکز جامع توانمندسازی  و درمان معتادان توسط بهزیستی خبر داد و افزود: در سال ۹۶، حدود ۴۶۰۰ ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر داشتیم اما اکنون این ظرفیت به ۱۵هزار نفر فقط در تهران رسیده است.

مومنی از تشکیل کمیته ساماندهی فضای مجازی درخصوص توزیع مواد‌مخدر در این فضا خبرداد و گفت: آمریکا حتی درخصوص ارائه دارو در حوزه درمان معتادان ایران را تحریم کرده است و با این موضوع نیز برخورد سیاسی می‌کند.